Akupressur -kan det afhjælpe PMS?




Med akupressur kan du afhjælpe alt fra fysiske smerter til stagneret energi - så hvorfor ikke bruge det til at få balance i et af de mest komplicerede sundheds områder der er for kvinder, nemlig menstruationen og i særdeleshed PMS.


Kender du det?


Nu er det den tid på måneden igen!! Men der er da stadig to uger til at min menstruation skal komme, så hvorfor har jeg lyst til at spise alt i køleskabet (som jeg åbner hver andet øjeblik) samtidig med at jeg storgræder over en reklame i fjernsynet. Svaret kunne være at du lider af PMS.



Præmenstruel syndrom (PMS) er en meget almindelig gynækologisk sygdom som påvirker stort set alle kvinder på et eller andet tidspunkt i deres liv. Den præmenstruelle fase dukker op i en til to uger før blødningen.



Vidste du at du sagtens kan have menstruation uden at have PMS symptomer? Da jeg selv læste mig frem til det for mange år siden efterhånden, var jeg virkelig overrasket. For mig var det helt normalt at have brystspændinger, følelser der sad uden på tøjet og urenheder der kom i forbindelse med min menstruation. Så jeg bestemte mig for at jeg ville finde en god forklaring på dette og har været omkring bla. hormonkure og biopater for at se hvad det kunne. Sådan som jeg ser det, så er det kinesisk medicin der giver den bedste forklaring og som tilbyder den mest effektive behandlingsplan som kan hjælpe dig til hurtigt at få det bedre.



For mig har det været en gamechanger at få denne viden og den viden vil jeg gerne dele med dig her.



Hver enkelt kvindes menstruationscyklus er forskellig og PMS symptomerne kan variere fra kvinde til kvinde. En kvinde kan opleve meget lidt ubehag og en anden kan være ekstremt påvirket. Men den gode nyhed er at Kinesisk medicin kan hjælpe med det hele. Behandlingen er personlig tilrettelagt, sådan at man finder frem til årsagen bag symptomerne og kan behandle den.



De meste almindelige symptomer er:

+ Følelsesmæssig labilitet set som humørsvingninger, irritabilitet og tristhed

+ Trang til specielt søde sager

+ Brystømhed og/eller hævelse

+ Oppustet mave/fordøjelsesbesvær

+ Vægtøgning (pga væskeophobning)

+ Forstoppelse eller diarre

+ Hovedpine eller migræne

+ Rygsmerter

+ Træthed

+ Urenheder specielt på hagen og kæbelinjen


Disse symptomer er der i en dag eller to hver måned eller kan vare i op til flere uger.



PMS forklaret ud fra Kinesisk medicin

I følge TCM (Traditional Chinese medicine) teorien, så opstår PMS når det normale Qi (livsenergi) flow og blod bliver forstyrret og der opstår en Lever Qi stagnation. I Kinesisk medicin er det vores levers opgave at opretholde en blød bevægelse af Qi rundt i kroppen. Sagt på en anden måde, så er det det endokrine system, som står for at regulere hormoner der stiger og falder der bliver forstyrret og som føre til de symptomer der er nævnt i listen.

Hvordan opstår Lever Qi stagnation? Det er ikke det nemmeste at være kvinde i vores samfund som det er i dag og det kan være du kan genkende at man føler at man skal være en superkvinde for at følge med. Der er karriere, familien, det sociale liv og sociale medier der skal håndteres og det kan blive overvældende og kan genererer mere stress end kroppen kan overkomme uden at blive overbelastet. Jeg tænker at vi allesammen har Lever Qi stagnation i forskellig grad:)



Hvordan håndterer jeg PMS?


Akupressur | Akupressur er en af de bedste behandlingsmetoder jeg kender til at tage hånd om PMS. Målet for behandlingen er at fjerne de blokeringer der ligger i kroppen og på samme tid at balancere hormon udskillelserne så de arbejder med kroppen og ikke imod. En akupressur behandling giver også ro i krop og sind, så du vil opleve at du reducerer stress og få balance i dine følelser også.


Diæt | Starter du dagen med at drikke grøntsagsjuice eller en frossen smoothie og spiser en stor rå salat til frokost? Det lyder sundt, men i Kinesisk medicin, mener man at når man skal fordøje koldt og iskoldt mad og drikke over længere perioder, så svækker det fordøjelsesystemet og er dermed årsag til øget menstruationskramper både før og under cyklus. Prøv istedet at spise mere varm, kogt mad og drikkelse der er mere tempererede.


Fødevare der belaster leveren:

+ Alkohol

+ Kaffe

+ Tungt rødt kød hvis det spises mere end en gang om ugen.

+ Fede og stegte fødevare

+ Krydret og stærk mad

+ Sukker

+ Overspisning generelt



Frø | Frø hjælper til at balancere yin og yang som forbinder sig til østrogen ( 1-14 dag,follikulær fase) og progesteron (15-28 dag luteale fase). Forskellige frø indeholder forskellige næringsstoffer der er vigtige for vores hormoner: På 1. dag i menstruationscyklussen indtil 14. dag spiser du en tsk.hørfrø (skal kværnes for at du kan optage næringsstofferne) og en en tsk. græskarfrø. På den 14. dag indtil næste cyklus spiser du en tsk. solsikkefrø og en tsk. sesamfrø.


Træning | Regelmæssig træning (tre til fire gange om ugen i cirka 30-45 minutter) hjælper på at få flyttet Qi frit rundt i kroppen og forebygger stagnationer. Jeg vil klart anbefale yoga fordi det også hjælper på at afstresse krop og sind.



Hvordan bruger jeg selv akupressur til at afhjælpe PMS?

LEVER 3 (LV3) | Det her punkt er en af de mest brugte akupressur punkter på kroppen til at fjerne stagneret energi. Punktet kan opløse frustration, tristhed og irritabilitet og afhjælper kramper i mave og bryst.


Her finder du punktet:

LV3 ligger på foden mellem storetå og tå nummer to. Når du mærker nede i den bløde del af foden kan du mærke at knoglerne fra de to tæer går sammen, det er lige der punktet ligger. Pres på punktet i 60-90 sekunder imens du trækker vejret dybt ned i maven.

TYKTARM 4 (LI4) | Et andet virkelig godt akupressur punkt er LI4 det kaldes også “giv slip punktet” . Det er med til at åbne op for Qi flow i kroppen. Det er godt mod migræne og hovedpine, kan bruges til smerte der er i kroppen, fordøjelsesbesvær og generelt til at give slip på det man ikke har brug for mere i ens energisystem.


Her finder du punktet:

LI4 finder du i mellemkødet mellem tommelfinger og pegefinger. Du sætter tommelfinger og pegefinger sammen og så kommer der et højt punkt frem, det er der punktet ligger på dig. Brug et dybt og fast tryk til at massere og stimulerer punktet i 30-60 sekunder.

MILT 6 (SP6) | Det her punkt er et af de bedste kvinde akupressur punkter, fordi det regulere menstruation, fremmer Qi flow i bækken området og så sender det masser af god energi til leveren. Hvis du har kramper under din menstruation, er det et genialt punkt, fordi punktet er direkte forbundet via meridianbanen til livmoderen. Det afhjælper også oppustethed og fordøjelse.


Her finder du punktet:

SP6 finder du ved at ligge 4 fingre op af benet ved knoen på indersiden af anklen. Lige oven for de 4 fingre, finder du punktet du kan måske mærke en lille fordybning, det er som regel et ret ømt punkt. Du holder og trykker fast i 60-90 sekunder imens du trække vejret dybt ned i maven.



Så hvis din PMS er ved at gøre dig selv og andre omkring dig skøre, så er akupressur genialt til at få noget fred i lejren og hos dig selv. Hvis du bor i København eller Bornholm, så er jeg til rådighed med behandlinger hvis du har brug for et grundigere kig på din PMS.



Se mere på min hjemmeside her!


God fornøjelse <3





  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

© 2019 Design af Marinella Dionne

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon